Біз бұл мақаламызға бұлайша «айғайлатып» тақырып қойып, қоғамның жағасын ұстатқан оқиға туралы жазбас та едік. Егер де бұл жағдай еліміздегі алғашқы және соңғы оқиға болса...
Жоқ. Әзірге олай болмай тұр. Мұндай оқиғалар түсірілген бейнежазбалардың қатары жаңбырдан соңғы саңырауқұлақтардай қаптап, күн сайын әлеуметтік желілерде көбейіп келеді. Оның үстіне, мектеп оқушысы мұғаліммен «соттасып» жатыр дегенді естісек, қазір селт етпейтін болып алдық. Керісінше, ұстазы оқушысын сотқа берсе де таңғалмаймыз. Жиі қайталанатындықтан етіміз үйреніп те кеткен секілді, қалыпты нәрсе ретінде қарайтын болғанбыз.
Данышпан Абай атамыз жырлаған «Ұстаздық етуден жалықпайтын» ұстаздар қауымы бүгінгі таңда «ұстамсыз» болып барады. Мұғалімнің жұмысының көптігінен бе, отбасылық жағдайларының ауырлығынан ба, әлде білім саласындағы реформалардан қажығандықтан ба, әйтеуір «мектептің жүрегі» саналған ұстаздарымыз сәл нәрсеге бола «ашу шақырғыш» болып алған. Мәселен, былтырғы оқу жылында Солтүстік Қазақстан облысы Жамбыл ауданы Бауман орта мектебінің математика пәні мұғалімі 7-сынып оқушысының кекілін қиып, «2» деген бағаны маңдайына жазып, оқушыны күлкіге айналдырған. Бұл аздай, оны өшірсең, тағы «2» қоямын деп қорқытады. Оқушы сол күні сабақтан кейін орманға қашқан. Кеш батқанға дейін сонда отырыпты. Осы оқиғадан кейін жәбірленуші мектепке бармай қойған соң, оның ата-анасы арызданып, баласын сыныптастарының алдында масқара әрекетпен жазалаған мұғалімге шара қолдануды сотта талап еткен. Бүгінде сот істі аяқтап, педагогикалық этиканы бұзған ұстазды 1,5 жылға бостандығын шектеп, педагогикалық қызметпен айналысу құқығынан екі жылға айыру жазасын тағайындады. Бір қызығы, «кекіл кескіш» мұғалім мектеп директорының келіні болып шыққан. Осы оқиғадан кейін мектеп директоры да жұмысынан қуылғанымен, көп ұзамай тура сол оқу орнына психолог маман ретінде қайта жұмысқа алыныпты.
Бұл аз болса, Алматы облысы Панфилов ауданы Үлкен Шыған ауылы мектебінде мұғалімнің 9-сынып оқушысын ұрып-соққаны да қоғамда біраз дау тудырды. Сотқа жеткен істе мұғалім «ұрмадым» деп жалтарғанымен, шәкірті болса ұстазының ұрмақ түгілі, «тепкілегенін» айтып әділдік сұраған. Естеріңізде болса, елді шулатқан бұл оқиға туралы еліміздің сол кездегі Білім және ғылым министрі Аслан Сәрінжіповтің өзі «Негізі, осы орайда оқытушылардың біліктілігін арттыру мәселесі туындайды. Бұл жерде олардың тек пәндік дайындығын ғана емес, тәрбие беруші педагог ретіндегі шеберлігін де шыңдау қажет. Сондықтан, педагогтер сол талаптарға сай болуы тиіс», деген болатын.
Ұстаздарымыздың «ұстамсыздығынан» туындаған мұндай келеңсіз оқиғалар мұнымен тоқтамайды. Ақтөбе қаласындағы №13 мектептің дене шынықтыру пәнінің мұғалімі сабақ үстінде 6-сынып оқушысын ұрып, соққы салдарынан баланың миы шайқалып, бас жарақатын алған. Дәл осы Ақтөбедегі №51 мектеп-гимназиясының география пәнінің мұғалімі парта үшін 12 жасар оқушысына қол көтерген. Салдарынан баланың миы шайқалып, ауруханадан бір-ақ шыққан. Оқушыға жұдырық ала жүгірген мұғалиманың бұл қылығы еш ақылға сыймайтындығын айтқан құқық қорғау қызметкерлері ұстаздың үстінен Қылмыстық кодекстің 293-бабы бойынша іс қозғаған. Ал 32 жылдық еңбек өтілі бар, 55 жастағы шымкенттік ұстаздың ерсі қылығы «ұстаз» деген «ұлы ұғымның» қаншалықты қадірі қашып тұрғанын тағы бір дәлелдеп берді. Ұялы телефонға түсірілген жазбаларда Шымкент қаласындағы №24 мектептің математика пәнінің мұғалімі оқушысының жер-жебіріне жетіп айғайлап, сыныптастарының көзінше сабап жатқаны бейнеленген. Сөйтсе, педагог оқушыға есеп шығара алмағаны үшін ашуланыпты. Бұл іске де полиция араласып, тағы бір ұстаздың үстінен қылмыстық іс қаралған.
«Алты алаштың басы қосылғанда, төрдегі орын мұғалімдікі» деп бағаланған ұстаздық қызметтің қадірінің қашуына мұғалімдеріміздің өздерінің кінәсі де жоқ емес. Мәселен, ғаламтордағы бейнежазбада жүрген Оңтүстік Қазақстан облысы, Төлеби ауданында оқушы қызға қол көтеріп, балағаттап, оны сабақ үстінде, сыныптастарының көзінше сүймек болған ұстаздың қылығынан кейін мұғалімнің «қадірі» туралы сөз қозғау қиын. Әрине, көпке топырақ шашудан аулақпыз. Жақсы ұстаздарымыздың бар екені де талассыз ақиқат. Бірақ, осындай адам шошырлық жағдайлардан кейін онсыз да сын көп айтылатын ұстаз бейнесі – қазіргі таңда білім беру саласындағы ең жағымсыз кейіпкерге айналып бара жатқандай. Алайда, тәртіпке мүлдем бағынбайтын оқушылардың бар екенін де жасыра алмаймыз. Мұғалімін мазақ етіп, тіпті ата-анасымен қосылып соққыға жыққан оқушылар көптеп саналады. Десек те, мұнымен шәкіртін ұрып тәртіпке салатын ұстазды қорғаудан аулақпыз. Себебі, ұстаз – білім беруші ғана емес, ол тәрбиеші де. Ал «Тәрбиесіз берілген білімнің адамзат баласына апат әкелетінін» қайталап жатудың өзі артық. Тәртіп болмаған жерде білім қайдан болсын?
Бүгінгі қоғамымызда «қадірі» қашып тұрған мамандықтың «қадірін» арттыру үшін Астана қаласының тұрғыны, бұрынғы педагог Жасын Ермеков оқушылардың сабақ үлгерімі мен тәртібін түзеу үшін мұғалімдер тарапынан оларды жазалап отыруды заңдастыру қажеттігін айтады. «Экспресс К» газетіне берген сұхбатында идея авторы баланы оқыту мен оны тәрбиелеудің мұндай әдісін АҚШ-тың Техас штатындағы мектебінен көргенін жеткізеді. Онда оқығысы келмейтін немесе бұзақылық жасаған оқушының құйрығына таяқпен ұрып жазалау әдісі бар екен. Бұған баланың әке-шешесі «қыңқ» дей алмайды – заң сондай. Жасын Ермеков оқушыларды ұрып-соғып жазалаудың елімізде жоқтығы – Қазақстанның білім беру жүйесінің кеміс тұсы деп есептейді. Оның айтуынша, бұл оқушыны жазалау емес, бұлайша жасау арқылы баланың тентек мінезі тыйылмайды, қайта ондай жаза оқушының есерлігін үдетіп жібереді. Ал бұзақы баланы сыныптастарының алдында құйрығынан «шықпыртып» ұрса, бұл барлық оқушыға сабақ болады. Қылтың-сылтыңды қойып, бәрі сабақ оқуға зейін бұрады. Сонда ғана тәрбие мен білім сапасы жақсарады. Мектеп жақсы адамдарды жасап шығарады.
Біздіңше, Ж.Ермековтің идеясы қабыл алынып, мектептерде «дүре соғу» заңдастырылса, онсыз да «ұр тоқпақ» атанып отырған ұстаздарымыз әлі талай баланың басын «жаратын» секілді.
Психолог Анна Мергенбайқызы болса, «оқушылардың ұстазының үстінен арыз түсіргеніне қуану керек шығар» дегенді айтады. «Себебі, өздерінің жеке тұлға екенін сезініп, өздеріне деген ізетті талап етуде. Мұғалім өз шәкіртінің жеке тұлға екенін, оның да өзіндік құқықтары бар екенін білмей жатса, неге мәселені заңмен шешпеске?! Бұрын оқушылар өздерінің құқықтарын талап етуді аса құнттамайтын. Мұғалімдер бұрын да дауыс көтеретін, қол жұмсайтын. Қазір де сол. Мұғалімдер өзгерген жоқ. Ал шәкірттер құзырлы орындарға жүгініп, өзінің психологиялық тұрғыда өскенін байқатуда. Шәкіртіне қол көтеруге оқытушыға кім рұқсат берді? Неге жеке тұлғаны екінші бір тұлға қорлауы керек? Неге ар-намысына тиіп, психологиялық соққы жасауы керек?! Сондықтан, арыздануға психолог ретінде дұрыс қараймын. Әсіресе, өтпелі кезеңдегі 6-8 сынып оқушылары өкпешіл. Өтпелі кезеңде олардың көңіл күйі құбылмалы келеді. Тез бұзылады. Сондай кезде мұғалім жөнсіз ұрысса, қол көтерсе не болады? Оқушы ең алдымен бала ғой. Бұзақылық жасаса да, оқыс мінездер көрсетсе де оған әуелі бала деп қарау керек. Жоғары білімді, қолында дипломы бар саналы маман неге баланың деңгейіне түсіп, онымен сөз таластырып, ұрыс-керіске баруы керек?! Ұрыспай-ақ, оқушыны өзінің үлгілі істерімен тәрбиелесін», дейді Анна ханым.
Мұғалім болғысы келетіндерге қойылатын талаптың жеңілдігі де мәртебелі мамандықтың қадірін төмендетіп тұрғаны жасырын емес. Баласына «тым құрығанда сабақ берерсің» дейтін талай ата-ананы көріп жүрміз. Мәселен, Финляндияда, Оңтүстік Корея мен Сингапурде мұғалім мамандығын мектеп пен университетті өте жақсы бағамен оқығандар мен әбден ысылып, тәжірибеден өткен университет түлектері ғана алуға мүмкіндігі бар. Бұл мемлекеттердің тек білімді азаматтарды ғана жұмысқа алуының тағы бір себебі – жоғары төленетін жалақы. Арнайы мамандардың зерттеуіне сүйенсек, осы елдердегі білім сапасы бүкіл әлем бойынша көш бастап тұр.
Филология ғылымдарының докторы, профессор Кәкен Қамзиннің айтуынша, кінәні білім жүйесінен, ата-анадан немесе оқушыдан емес, ұстаздың өзінен іздеу керек. «Ең алдымен мұғалім білімді, мәдениетті, қай жағынан алсаң да таза болуы керек. Содан соң кез келген оқытушы мықты психолог болса деймін. Құр айғай-ұйғаймен ұстаз «рөлін» ойнап жүрген адамды шәкірт көш жерден таниды», дейді ұлағатты ұстаз.
Иә, ұстаздарымыз «ұртоқпақ» атанып, кейбір мамандықтарға қарағанда дәрежесі төмен болып тұрса да, Ұстаздықтан, ұлы Ұстаздықтан қадірлі мамандықтың жоқ екені тағы да рас...
Нұрсұлтан МЫҚТЫБАЙ, журналист
АСТАНА