Әлемнің көптеген елдерінде мемлекет пен жекеменшік әріптестігі табысты жүріп жатыр. Көптеген дамыған елдерде бұл іс ұзақ жылдардан бері өріс алып келе жатса, біздің елде қолға алынғанына көп бола қойған жоқ. Тәжірибеміз аздау. Бірақ соған қарамастан, елімізде де жекелеген жағымды мысалдарды көптеп келтіруге болады. Мәселен, мектеп жасына дейінгі жеткіншектерді балабақшамен қамтуда бұл істің берген пайдасы көп болды. Қазір мемлекет пен жекеменшіктің тізе қосып бірігуімен ұйымдастырылған мектепке дейінгі мекемелерді әр қаладан көптеп кездестіруге болады.
Бюджеттің қаржысын үнемдеу, кәсіпкерлікті жетілдіру үшін маңызы зор әлеуметтік жобаларға жеке бизнесті тарту қажеттігін Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев сөйлеген сөздерінде, өңірлерге сапарлары кезіндегі жүздесулерінде үнемі айтып келеді. «Жекеменшік инвестицияларды тарту жөнінен мемлекет-жекеменшік әріптестігі тетігі орасан зор әлеуетке ие болып отыр. Біз Қазақстанда бұл тетікті іске қостық, бірақ ол озық әлемдік практикаға сәйкес жетілдіруді талап етеді», деген болатын Мемлекет басшысы 2010 жылы «Жаңа онжылдық, жаңа экономикалық өрлеу, Қазақстанның жаңа мүмкіндігі» атты Қазақстан халқына Жолдауында.
Елбасы Жолдауын жүзеге асыру мақсатында 2011 жылы Қазақстан Республикасында мемлекет-жекеменшік әріптестігін дамыту жөніндегі бағдарлама қабылданып, осы істің қанат жаюына негіз қаланды.
Сондай-ақ осы мәселені реттеу тетіктері Азаматтық кодекс, «Жекешелендіру туралы», «Акционерлік қоғамдар туралы» және «Мемлекеттік сатып алулар туралы» заңдарда көрініс тапты. Қазақстандағы мемлекет-жекеменшік әріптестігін реттейтін негізгі заңдардың бірі ретінде «Концессиялар туралы» заң да қабылданды.
«Концессия» термині қолданылған алғашқы келісімшарт бойынша Қазақстанның газ тасымалдау жүйесіндегі «Интергаз Орталық Азия» АҚ, сондай-ақ Шүлбі, Өскемен және Бұқтырма қалалық электр стансалары концессияға берілді. Кейіннен көлік инфрақұрылымы мен энергетика салаларындағы «Шар – Өскемен» темір жол желісі және «Солтүстік Қазақстан – Ақтөбе облысы» электр тарату желілері құрылыстары концессиялық негізде салынды.
Ал енді мемлекет-жекеменшік әріптестігінің қазіргі жағдайына келсек, бүгінгі күні жалпы сомасы 139,5 млрд теңгенің 166 келісімшарты жасалыпты. Тек биылдың өзінде 70 млрд теңгенің 88 шартына қол қойылыпты.
Осындай келісімшарттар бойынша Өскемен, Семей, Шымкент қалаларында, Қостанай облысындағы Заречное және Затобол кенттерінде, Оңтүстік Қазақстан облысындағы Манкент, Қарасу және Ақбиік ауылдарында және басқа да өңірлерде 45 білім беру, 27 денсаулық сақтау, 17 мәдениет және спорт нысандары салынбақ. Сондай-ақ Петропавл қаласында теннис орталығын, Ақтөбе қаласында мұз сарайын, денешынықтыру-сауықтыру кешендерін, Алматы облысында 7 сервистік дайындау орталығын, Ақтөбе, Теміртау, Қарағанды, Жезқазған және Балқаш қалаларындағы 5 офтальмологиялық мекеме, Ақтау, Ақтөбе, Лисаков және Павлодар қалаларында 4 тұрмыстық нысан, Қарағанды, Қызылорда және Шымкент қалаларында 3 емхана, Атырау және Екібастұз қалаларында көшелерді жарықтандырудың 2 жобасын, Астана қаласында 1 бейнебақылау жүйесін, Ақтөбе қаласында 1 жедел медициналық көмек стансасын және Алматы қаласында 1 қоғамдық көлікті диспетчерлеу мекемесін салу көзделуде.
Бұл деректердің сыртында, мемлекеттік органдардың есептеріне сәйкес, жалпы сомасы 1,8 трлн теңгені құрайтын 547 жоба әртүрлі дайындық сатыларында қарастырылу үстінде. Республикалық деңгейде шамамен 1 трлн теңгенің 18 жобасы, ал жергілікті деңгейде 800 млрд теңгенің 529 өңірлік жобасы пысықталуда.
Сөйтіп «көш жүре түзеледі» дегендей, елімізде мемлекет-жекеменшік әріптестігі жыл өткен сайын қалыпқа түсіп, дамып келеді. Оның жаңа түрлері де пайда болуда. Әрине әріптестіктің бұл түрі заманға сай дамып, әлеуметтік-экономикалық өмірді кеңінен қамтуы үшін мемлекеттік органдар тарапынан тынымсыз ізденістер, тың тәсілдер мен жаңалықтарға жол ашып, кездескен кедергілерді жойып отыру қажет. Осы бағытта атқарылып жатқан жұмыстар да жоқ емес. Мәселен, биылғы тамыз айында Үкімет Парламент қарауына мемлекет-жекеменшік әріптестігі тетіктерін одан әрі жетілдіру мен жеңілдету жөніндегі заң жобасын ұсынды. Парламент Мәжілісі аталған заң жобасын мақұлдады және қазіргі таңда ол Парламент Сенатының қарауына жіберілген.
Заң жобасы бірқатар әзірлеу кезеңдерін алып тастау арқылы рәсімдерді оңтайландырып, жобаларды бекітуге бағытталған. Бұл МЖӘ жобаларының бекіту және сараптамалар мерзімдерін қазіргі жеті айдан үш айға дейін қысқартуға мүмкіндік береді. Бұдан өзге, заң жобасында тұтыну кепілдігін үш және одан да көбірек жылға беру қарастырылған. Ол инвесторларға көп жылдық капитал жұмсалымын жоспарлай алуларына мүмкіндік береді.
Келісімшарттарды әзірлеу бойынша бұрын әзірленген 10 үлгілік жобаға жаңадан төрт қосымша үлгі әзірленді. Олар автомобиль жолдарына сервистік қызмет көрсету, медициналық жабдықтар лизингі, емхананы сенімгерлікпен басқару, мектептерге сервистік қызмет көрсету мәселелерін қамтиды. Енді өңірлер бұл құжаттарды үлгі ретінде пайдалана алады. Ал бұл өз кезегінде конкурстық құжаттама мен шарттарды әзірлеу мерзімін оңтайландыруға мүмкіндік береді.
Мұның сыртында бағдарламалық МЖӘ енгізу жұмыстары басталды. Қазір салалық мемлекеттік органдар мемлекеттік бағдарламалар арқылы өздерінің стандартталған МЖӘ жобаларын ерекше жоспарлау рәсімдерін салалық ерекшеліктерді ескере отырып жүзеге асыра алады. Аталған тетік жалпыға белгіленген тәртіп болып табылатындықтан, ендігі кезекте оларды сараптамадан өткізудің қажеті жоқ. Бұл жоспарлауды қысқа мерзімде белгілеуге мүмкіндік береді.
Биыл мамыр айында инвесторларға арналған МЖӘ жобаларының бірыңғай базасы іске қосылды, ол республика бойынша сәтті іске асырылған жобалардың тәжірибесін тираждауға мүмкіндік береді. Осы жылы қол қойылған келісімшарттар бойынша елеулі ілгерілеу байқалуда. Сонымен қатар МЖӘ нарығын одан әрі жандандыру және «Бағдарламалық МЖӘ-ні» іске асыру үшін жобаларды сынақтан өткізудің қанатқақты салаларын әзірлеу жұмыстары жүргізіліп жатыр.
Жуырда Үкіметте мемлекет-жекеменшік әріптестігін дамыту мәселесі тағы да пысықталып, артынша журналистермен баспасөз мәслихаты өткізілді.Журналистер сұрақтарына жауап берген Ұлттық экономика министрлігіне қарасты «Қазақстандық мемлекет-жекеменшік әріптестігі орталығы» АҚ басқарма төрағасының орынбасары Талғат Матаев мемлекетке де, кәсіпкерлерге де тиімді болып отырған істі одан әрі ілгерілету үшін оның заң аясындағы тетіктерін әлі де жетілдіре түсу қажеттігін атап көрсетті. «Мысалы, медицина саласында Ақтөбе облысында ірі офтальмологиялық орталық пен жедел жәрдем стансасы салынады. Әр жобаның құны 4-5 млрд теңге көлемінде. Бұл – отандық кәсіпкерлердің мемлекетке деген көмегі. Ал мемлекет кәсіпкерлерге көмек ретінде қаржыны бірден бөлмей, жыл сайын олардың шығынын келісімшартта көрсетілген мерзім ішінде инвестиция ретінде қайтарады. Заңда қайтару мерзімі 3 жылдан 30 жылға дейін деп көрсетілген. Жобаға байланысты оны жүзеге асыру мерзімі де әртүрлі. Келісімшартта көрсетілген уақыт ішінде мемлекет сол қаржыны қайтарады әрі инфляция жағдайы да ескеріледі» дейді, Т.Матаев.
Қазақстандық мемлекет-жекеменшік әріптестігіне шетелдік инвесторларды тарту мәселесі де назардан тыс қалмаған. Бүгінде чехиялық компания Ақтөбе қаласында Мұз сарайын салып жатса, түркиялық кәсіпкерлер Шымкентте және Ақтөбе облысында жедел жәрдем стансасының қабырғасын қалауға кірісіпті.
Міне, осылайша мемлекет-жекеменшік әріптестігі жыл өткен сайын екпін алып, дамып келеді. Еліміздің әлеуметтік-экономикалық жағдайын жақсартуға бұл істің беретін пайдасы мол болады деген сенімдеміз.
Сұңғат ӘЛІПБАЙ,
«Егемен Қазақстан»