Қазақстан • 14 Қыркүйек, 2018

Дала мен қала теңгерімін сақтап қалуға тиіспіз

521 рет
көрсетілді
11 мин
оқу үшін
Дала мен қала теңгерімін сақтап қалуға тиіспіз

Елімізде автокөліктердің жыл сайынғы өсімі шамамен 127 мың бірлікке жетіп отыр. Яғни осы қарқын сақталатын болса, онда 30 жылда бүгінгі көрсеткіш 2,5 еседен  артып кетері сөзсіз. Демек бүгінгі автомобиль жолдары мен қала көшелеріндегі көлік инфрақұрылымы ертең­ге сай кел­мейтіндігі анық байқа­ла­ды. Осын­дай өсім салдарынан жолай­­рықтар мен тұрақ мәсе­­ле­сі күр­делі шиеленіске түсе­­рі сөзсіз. Ал қазіргі жолай­ры­қ­­­­тар мен қала­лық аса ірі м­а­гист­раль­­­дар­­дың (мысалы Ал­­ма­ты­дағы Ра­йым­бек, Рыс­құлов, әл-Фара­би, Сү­йінбай даң­ғыл­дары және т.т.) тәул­іктік өткіз­гіш­тік көр­сет­­­кіш­тері небәрі 80-100 мың авто­­­­мобиль­ге ғана есептелген. Бұл қол­да­ныс­тағы даңғыл­дар­дың ендігі көліктік реттелуі бір дең­гей­лі қозғалыспен шешіл­мей­­тін­­дігін анық көрсетіп тұр. Тіптен, қазіргі салынып жатқан екі дең­гейлі жолайрықтары да даң­ғыл­дардың (магистральдық) өт­кіз­гіштік қабілетін сонша­лық­ты көтере алмайды. Басты қол­­бай­лау – еліміздің ірі қала­ларында салынып жатқа­н жо­лай­рықтар бір ғана қиылыс­тың мә­се­лесіне бағытталған. Ал көлік­­­тік іркіліс бір ғана емес, осы көше­нің толық ұзындығына қа­тыс­­ты орын алады. Оның үс­тіне, са­лы­нып жатқан жолай­рық­­тардың техникалық пішін­­дері қазір­гі қоз­ғалысты толық қан­а­ғат­тан­дыра алмайды. Нәтиже­сінде осы арадағы жылдамдық шек­теу­лері еріксіз орын алады. Мұны дамыған елдерде торап­тық ір­кіліс деп атайды. Торап­тық ір­кіліс магистраль көше­нің бар­лық қиылыстарымен жіптей бай­ланыста болады. Сондық­тан бір көшедегі іркіліс тоқ тізбе­гі сияқты басқа да көше аралық­тарына әсер етіп отырады.

Осы орайда еліміздің ірі қа­ла­­­­­ларын­­­­дағы көлік кепте­лісін шешу­­­ге бі­р­жақты қарауға бол­май­­ды. Өйт­­кені біз жолай­рық­тар­ды да салар­мыз, жол­ды да кеңі­­тер­­міз, бірақ халық қо­лын­дағы көлік­тің өсуін тоқтата алмаймыз ғой.

Бұл ретте біздің елдің әу бас­тан-ақ аграрлық ел екендігін ескер­геніміз жөн секілді. Жыл­қыны үйірімен, сиырды табынымен, қойды отарымен бағып үй­ренген халықты не үшін қала­ларға тықпалаймыз? Біз бұдан не ұтамыз? Сондықтан ауылдары­мызды сақтап, ондағы халық тұр­­мы­сын жақсарта отырып, мұны жоғарыда қозғалған ірі қалалардағы көлік қозғалысы іркілісін тоқтатудың бірден бір жолы ретінде қарастырғанымыз жөн болар еді.

Соңғы жылдарда Астанадағы адам санын, жуырда Шымкент халқының санын миллионға жет­кіздік. Әрине, сырт көзге қуа­нар­лық жайт... Бұл үш қалаға 3,73 млн адам мен 1,23 млн автомобильді сыйғызу оңай бол­майтындығы өз алдына, қаланың бір көшесін қалпына келтіруге кеткен қаржы шығы­ны­мен 15 ауылдың агробизнесін аяғынан тік қоюға болар еді. Осыны ұға­тын кезіміз жеткен секілді.

Бүгінде жол салу мәселесі Қазақ­станда керемет дамып отыр­­ғандығы рас. Бірақ сонымен қатар, та­биғи материалдардың да есеп­сіз жұмсалып жатқандығы да ащы шындық. 2015 жылдан бастап Алматы мен Талды­қор­ған­ның арасына техникалық бірінші санатты жол салынды. 260 шақырым аралықта тау жоталары қаншама жерден кесі­ліп, микроклиматтық ауытқу­лар­ға жол берілді. Бұл қарапа­йым мысал. Ал сол жолдардың ертеңгі күтімі не болмақ?

Мені ойландыратын тағы бір мәселе –  Алматы қаласының шамадан тыс далиып бара жатқаны. Мұнда барлық қазақты жинап алып, Қытайдан, Түркиядан, Қырғыз елінен майда-шүйде тауар­лар сатып алып, оны өз елі­мізге әкеліп қайта сату арқылы Қазақстанның орта және шағын бизнесін дамытпақпыз ба? Сонда кешегі ауыл тұрғыны бүгінгі қала саудагері болып шыға келмек қой?  Қытай оңайшылықпен бізбен майда-шүйде бизнестік қаты­насқа бара қоймайды. Олар­дың есебі тым тереңде. Қазақ хал­қының ірілі-ұсақты қала­лар­ға шоғырланғандығы олар үшін оңтайлы әріптестік. «Сен қалада жүре тұр, мен жерің­ді ала тұрайын» дегендей. Ал мұ­ның арты не болмақ? Мысалы, қазірдің өзінде Шығыс Қазақ­­стан­ның ауылды жерлері толы­ғы­мен тоқырауға түскен. Оны өз көзімізбен де көріп жүрміз. Халық неге шығыстан кете бас­тады? Неден қорқады олар?

Мәселені жөнімен шешу үшін Елбасының биылғы Жол­дауына терең көңіл бөлуіміз керек. Агробизнесті – қазақ халқы­ның ата кәсібі ретінде дамы­ту, ауылға дипломды жас ма­ман­дарды тарту, елді мекендер мен шалғай қыстауларды игеру, ауылды жерлерде «100 ауру­­хана, 100 мектеп», «Нұрлы жол» бағдарламасын іске асыру – мұның бәрі терең ойлас­тырыл­ған, нақты шешімі жүйеленген дұ­рыс бағыт. Ендеше оны неге дұрыс жүзеге асырып, өңір­лер­дің теңгермелі дамуын қамтама­сыз етпеске?

Халық неге жеке шаруа­шы­лыққа жұмыла кіріспеді? Нелік­тен агробизнес жүйеленбеді? Жауап біреу-ақ. Бұл алып ел­дер­дің, дәлірек айтсақ алып көр­ші­леріміздің халыққа тигізіп отыр­ған нарықтық ықпалы. Олар үшін жеке кәсіпкерлік өте тиімді саясат. Ал біздің халық сол ық­пал­дың шырмауынан шыға ал­май отыр. Сол шырмаудың еп­теп болса да жолын тапқан кей­бір жеке кәсіпкерлерге де көрші­леріміздің ықпалы тимей отырған жоқ. Өйткені елі­міз­дегі жеке шаруаның өнімі «көр­ші­­лердің» өнімімен бәсеке­лесе алмайды. Олай болса, елі­міз­де жеке кәсіпті дамытамыз дегенді ендігі арада жедел түрде басқаша қарап, өткен дәуір­лер­­дегі хал­қы­мыздың басы­нан өт­кен кейбір аграр­лық жетіс­т­ік­терді қайта сара­лағаны­мыз, қабыл­дағанымыз орынды сияқ­ты. Бұл арада мал да бағы­лады, егін де салынады, ұлттық өнім де оп-оңай шы­ғады деуден аулақ­­пын. Агро­өнер­кәсіпті ұлт­тық на­қышт­а дамы­ту үшін бірлес­кен, кешен­ді тех­но­ло­гияларды жүзеге асыру қажет. Сұрақтың да, жауап­­тың да кіл­ті осында. Ал ха­лық болса бір­те-бірте ерік­сіз же­ңіл кәсіп­ке ойы­сып бара­ды. Атамыз шұғыл­данбаған «алып­­сатар­лыққа» жол беріп алғанымыз шындық.

Қашанғы жер қойнауы мен табиғат байлығына мойын ұсы­намыз?..

Мүмкін, ірі қалалар мен облыс орта­лық­тарындағы халық саны­на шектеу қойып, ауыл­ды елді мекендер мен орта қа­ла­лар­­ды (аудан орталық­тары мен өнер­­­кәсіптік қалалар­ды) дамы­ту­ға баса назар аудар­ғаны­мыз жөн болар. «Судың да сұрауы бар» деуші еді ғой халық. Біздің ха­­лыққа 35-50 қабатты зәулім ғи­­ма­рат­­тар қаншалықты қажет? Бас­қа халықтар секілді жер тап­шы­­лы­ғын көріп отырған жоқпыз ғой.

Меніңше, Астананың, Алма­ты­ның, Шымкенттің ендігі өсімі – Қазақстанның экономи­калық дамуына елеулі қиыншылықтар әкелетін сияқты. Оның терри­тория­лық өсіміне бүгінгі инфра­құрылымдық даму мүлдем сай келіп тұрған жоқ. Сондықтан елі­мізге экономикалық даму­дың жаңа механизмдерін құру қажет-ақ. Бұл механизмдер тіке­­лей қала мен көлік инф­ра­­құ­рылым­дары арасында, ел­ді мекендер мен агробиз­нес арасында, халық пен әлеу­мет­­­тік тұрмыс арасын­­да қайта құ­рыл­са демекпін. Қазақ­та «Көр­­пеңе қарай көсіл» деген бар емес пе? Ендеше шетел­­дік тех­нологияларды өл­шеу­­­сіз қа­был­дап, оған есепсіз мо­йын ұсы­нып отырмалық. Шетел­дік әр технологияның ас­­тарында алуан сиқыр жатыр. Бізді олар еш­қашан жаңа тех­но­ло­гияларға үйретпейді. Бір жыл­дың өзінде бір ғана тех­но­логия мың құбы­лады, мың өзге­реді, мың рет атын да, затын да өзгер­теді. Біз оны меңгеріп те үл­гер­мейміз. Бұл дегеніміз – сана­лы түрде басқаға бодан болумен пара-пар.

Қала ғимараттары биіктеген сайын шетелдік технологияның құны артады және бодандыққа баратын жол кеңейе береді.

Өкініштісі, жоғарыда орын алған қала мәселесі, агробизнес немесе халықтың ата кәсібі туралы мәселелер бүгінгі таңда жергілікті әкімдіктер тарапынан дұрыс  қолға алынбай отыр. Қала әкімдіктері, әсіресе ірі қаладағы әкімдер қала территорияларын да­мытудың Қазақ еліне қа­жеті жоқ екендігін түсінсе дей­мін. Жол күтіміне кет­кен жыл сайын­ғы шығындар мағы­налы әрі жү­йе­лі жұмсалса, бұл ха­лық мүд­десіне орасан пайда берер еді. Негізі бұзылған жолдар­дың беткі жамылғысын қайта-қай­та жаңалағаннан ұпай жинай ал­маймыз. Жолдың астыңғы, негіз­гі қабаты қалыбына келті­ріл­мейінше оның беткі жамыл­ғысы қаншалықты «сипала­ға­ны­­мызбен» талапқа сай қызмет атқара алмайды. Қала инфра­құры­лымы (жолайрықтар, тұрақ­тар, суағарлар, т.т.) мен жол­дың кемі 50 жылға есептелген өт­кіз­гіштік сипаттылықпен салын­ғаны абзал. Кезінде ғылыми зерттеулерден толық өтпей салынған жолайрықтар бүгіннің өзінде көліктік қозғалысқа сәйкес келмей отыр. Әрине бұл бастама Қазақстанның ірі қалаларының инфрақұрылымдық жаңғыруы үшін алғашқы қадам болғаны рас. Өкініштісі, бүгінгі жүргізіліп жатқан жобалар әлі де болса заманауи талаптарға сай жалғасын тауып отырған жоқ. Өйткені қоз­ғалыс қарқындылығының бо­ла­шақ өсімі мен көлік ағымы­ның біртектілігі және тораптық жү­йелеу негізі назардан тыс қалуда.

Мекемелердің ауласында тұр­ған қоршауларды қират­қан­ша, оның орнына қала көлік­тері­нің қозғалысын реттеудің заманауи жобаларына ауыссақ дұрыс болар еді.

Жоғарыда аталғандай, қала көше­леріндегі көлік қозға­лы­­сын біржүйелі реттеуге ауысты­рар күн де жеткен сияқты. Қала­ның инфрақұрылымын заманауи дамыту үшін ең алдымен он­дағы халық санына шектеу қойылып, сырттан (бас­қа елдерден) келген сауда кәсіп­кер­лерінің ағымын тежеген, оларды қатаң бақылауға алған жөн секілді. Өз халқымыз жұмыссыз отырғанда, елімізге басқа елдерден не себепті жұмыс күштерін алдырамыз. Шетелдік технологиялар мен заманауи материал­дарды ел нарқына есепсіз енгізу – өз өнеркәсібімізге балта шап­қанмен бірдей екендігін түсі­­нетін уақыт жеткен секілді.

Біз – Ұлы Дала еліміз. Жер көлемі жағынан әлем елдері арасынан тоғызыншы орын аламыз. Ғасырлар бойы халқымызды дала асырап келді. Ендеше өр­ке­ниеттің жөні осы екен деп, ха­лық­ты қалаға жинау, барынша ірі қалаларды жасау бізге тиімді ме? Біз өз ерекшелігімізді неге ескермейміз?!

Әбді ҚИЯЛБАЕВ,

техника ғылымдарының докторы,

Халықаралық көлік академиясының академигі